Friday, August 20, 2010

Childhood Memories: Hari Jumaat

Hari Jumaat ini amatlah sinonim dengan Sembahyang Jumaat. Mesti itu perkara yg difikirkan mula-mula kan. Bila da tua sikit, mula lah Surah Al-Jumaah mengisi ruang kotak fikiran dek nak tido pada malam Khamis. Pikir  sembahyang subuh pagi esoknya amat lamanya nk abis.

Tapi memori hari Jumaat yg nak diceritakan lain sikit. Baru-baru ni waktu tengah lepak dekat kedai minum Tea 'o' ais, terbuka lah cerita pasal budak-budak bising dekat masjid. Memang bising yg amat, kalau pergi masjid depan rumah aku nie, suara imam bg khutbah kalah dengan suara budak budak menjerit-jerit kat belakang. Memang bising sampaikan aku rase mcm  tak pernah dgr khutbah Jumaat dekat masjid nie dengan penuh penghayatan.(aiseh, kalo masjid lain tido jugak, tpi masjid nie nak tido pon tak boleh.)
Ade rupanya restoran Tea O Beng, aku reka je mula-mula tadi...
Then, bukak cerita bile ade VVIP datang masjid untuk sembahyang Jumaat.( Aku serius tak sure boleh ke tak letak nama or pengenalan diri beliau, so biarkan anynomous ok). So, bila VVIP nie datang die akan bagi duit kiranya sedekah untuk budak-budak yg datang sembahyang.

Dialog di kedai tea o ais...

A: tak sempat abis salam kedua, da penuh satu barisan panjang, Siap bertolak-tolak, rapat gilo tak bagi orang mencelah.

Aku: Bergegar masjid imam bagi salam, bising mmg tak ingat la kan.

B: Aku lalu kt depan barisan siap kena sound, "Bang, jangan lintas bang"

A: Berapa ringgit ek dapat beratur tuh

B: Dua ringgit kan. Tak silap aku.

Aku: Zaman aku beratur dulu seringgit jek.

C: Aku dulu siap beratur amik 2 kali lagi. Haha.

Dan semuanya gelak. Yes, aku dulu pon pernah beratur macam budak-budak tu sekarang. But sesiapa yg membesar dekat perumahan aku memang akan mengalami experience itu. Tipu siapa yang tak.

Duit dapat tu buat ape? Aku rase 80% duit yang diberi oleh VVIP tadi, budak-budak(termasuk aku sekali, once upon a time) abiskan beli cekedis, atau dalam bahasa lainnya jajan, dan aiskrim pop berharga seposen. Nak kumpul duit belanja sekolah beli jajan memang susah la kan waktu dulu-dulu, sekarang mungkin boleh. Mana tak nya, belanja mau 2-3 ringgit sorang, aku dulu seringgit jek. Ok aku bersyukur sebab kakak aku dulu 50sen je kalau x silap. Tak pe, die perempuan. Tak da kaitan pon actually.

Kalau tengok ade kereta ni parking depan masjid dulu-dulu, mesti berkobar-kobar nk sembahyang Jumaat. 
Cuma aku nak nasihat sikit dekat budak-budak tuh, even aku taw korang tak kan baca kan, but nnti mana taw besar nnti korang akan stalk aku ke, tolonglah senyap sedikit time orang sembahyang tuh. Nak beratur pon, tunggu abis bagi salam bace doa ke. Ni tidak, time sembahyang pon bising, imam sebut Allahuakbar pon sayup sayup bayu je dengar.

 Tu je lah memory aku sembahyang jumaat dekat Perumahan Bukit Rangin. Tapi angin tak banyak pon dekat sini.

4 comments:

Zafree said...

haha biasa la budak2...at least diorang ah start biasakan diri datang surau~

eyh ko jer yg tak rasa angin tempat ko...hehe

FaRHaN SyAHiR said...

hahaha..
aku panas hati g tanye, time org tgh smbahyng isya, diorg buat ape...budak tu boleh ckp tggu kawan, pastu main petik2 lighter dpan aku...

baik xyah dtg kot...

mmg xde angin kot...hahaha

Sarazaqea said...

hahaha. lawak la hang ni :) kalau buat dokumentari, mesti laku. buat filem pun seronok gak. next time, beli jajan untuk aku sekali yer :D

FaRHaN SyAHiR said...

hahaha..
filem cm impossible jek..haha

puasa x makan da jajan..:P
hahaha