Tuesday, August 24, 2010

Childhood Memories: Lenyap Ditelan Zaman 2...

Sejak entry semalam, aku pon asyik terpikir apa lagi benda yang semakin lenyap ditelan zaman aka dimamah usia. Akhirnya aku jumpa lagi beberapa perkara yang memang budak sekarang agak susah nak jumpa.

1. Buku Sticker Pokemon
Remember?
Source
Dulu kalau balik sekolah, then singgah kedai runcit beli sticker harga 20 sen. Dalam paket sticker tu ade 5sticker then tampal dalam buku. Kalau bernasib baik dapat buku free. Aku selalu duduk paw buku free ni, sebab nak beli buku tu mahal, RM 2.  Hadiah waktu tu memang macho, PS 2 dan basikal. Memang berbuku-buku hantar harapan nak menang. Tapi aku rase tak pernah aku dengar ade orang menang benda nie. Then ade jugak la stiker pemain bola n etc yg nak tiru ni. Tapi aku rase yang pokemon ni je yang awesome.

Pengganti:

2. Komik Dragon Ball aka Mutiara Naga
Mutiara Naga.
Source
Komik ni memang aku tak jumpa dah sekarang. Dulu kalau nak bace komik ni, seingat aku die pelik sikit, kena baca dari kanan ke kiri. Kawan aku bgtau r, kalau die tak kelentong aku, sebab tulisan jepun memang dari kanan ke kiri. Cerita dragon ball nie memang jadi addiction untuk budak-budak sekolah la kan. Dulu waktu aku form 1, ingat lagi, bangun tido hari sabtu pukol 9.30pg teros pergi bilik TV. Bukan gosok gigi, tpi bilik TV ye. Penuh satu bilik TV tengok cerita nie.

Pengganti: Manga, One Piece

3. Digivice
Jom Battle!!!
Ni lagi satu permainan waktu kecik yang aku rase lenyap ditelan arus pembangunan. Sebab dia 2D saje, mane boleh challenge PSP dan setaraf zaman sekarang kan. Seingat aku, aku tak pernah ada benda nie, tapi aku melibatkan diri secara langsung jugak dalam permainan ni. Pinjam kawan aku punya sapa ade lebih, then bagi makan dlu monster tuh, tak bagi makan mati kang. Then battle, tekan laju-laju. Sebelum battle kena cantum dulu Digivice ni, baru boleh battle. Sekarang da tak jumpa da.

Pengganti: The Sims...

4. Brick Game, 9999 in 1
Ada jual kat pasar malam,,RM 10
Source
Sapa ingat brick game ni? Kalau dulu aku tengok ada orang nangis nangis lagi suruh ayat beli benda ni kan. Nampak macam berbaloi ade 9999 game dalam 1 tapi realitinya aku rasa sikit jek. Tengok kecik-kecik kita da kena kelentong dek game nie. Kalau brick nie aku paling suka main lumba kereta tiga lane tu, dengan susun brick. Dan memang 2 game ni je yang aku ingat. Haha. 

Pengganti: PSP

5. Game Boy dan Game Boy Advance 
2 generasi Gameboy...
source
Gameboy ni popular waktu aku tengah darjah 6. Game yang awesome selalu aku main game motocross. Memang siap boleh buat backflip apa suma lagi. Waktu nie zaman kegemilangan main pokemon gitu. For sure bukan aku punya kan, tapi aktiviti pinjam meminjam biasa la kan. Haha. GBA pulak keluar waktu aku da nak masok F1 kot. GBA ni ade improvement dri segi nak pegang macam controller game sikit kan. Aku main yang game boy color, yang biasa dwicolor tu aku tak pernah main. Game ni nak main kena ade tape game, ala-ala Polystation tuh. Haha. 

Pengganti: PSP

6. Polystation

Ini da ada berapa da kat rumah aku...sume hancur
source
Ini another game yang memang hilang la kan. Bukan PLAYSTATION tapi POLYSTATION. Hehe.  Game popular adalah game Mario. Memang best. Da lama jugak aku tak main mario ni. Satu lagi game best adalah game tembak-tembak burung tuh. smpai kdg sentuh skrin TV nk tmbak. Punyalah dekatnya kan. Tapi benda nie selalunya tak kekal lame. Dengan aku adik beradik 5 org bergadoh nak main, mmg ade je tangan-tangan gatal baling benda tunjuk tak puas hati. Waktu tu sume tak matang lagi kan. Haha. Tapu agak bes sebenarnya main benda nie.

Pengganti: PS 1(sekarang pon da tak da) n PS 2


Footnotes:
Baru aku perasan untuk entry ni, mostly about game, bukan random stuff. Aku da perah memori nak cari random stuff, tapi memang jumpa pasal game je. Nanti wait for next entry plak. Hehe.

Actually ade lagi yang aku pikirkan, tapi cukup setakat nie dlu. Penat da. Nanti aku sambung lagi. Agak best teringat balik zaman main benda benda nie kan, kalo ayah tak nak beli menangis tak ingat punya. Haha.

Sapa yang rase ade lagi benda nak ditambah, boleh tinggal kat komen. Boleh kembalikan ingatan aku balik dan kongsi-kongsi kan. Hehe. 

No comments: